NEVOLÍŠ, ZAPLATÍŠ! – organizátoři Festivalu svobody apelují na mladé nevoliče


Festival svobody, kterého se loni 17. listopadu zúčastnilo více než 100 tisíc návštěvníků, přichází s virální kampaní Nevolíš, zaplatíš! Cílem je výrazným způsobem navýšit volební účast mladých lidí, od čehož si organizátoři slibují nárůst preferencí prodemokratických politických stran. Volební účast celosvětově klesá, a to nejvýrazněji u mladé generace ve věku 18 až 35 let, kterých chodí k volbám pouze 50%.[1] Nízká účast mladých lidí sehrála velkou roli také v referendu o Brexitu či zvolení prezidenta Donalda Trumpa. „Letošní volby považujeme za nejdůležitější od roku 1992. Rozhoduje se v nich o klíčových otázkách týkajících se osudu naší země i života každého z nás. Právě vyšší volební účast mladých lidí může výrazně ovlivnit výsledek voleb,“ říká za organizátory Jan Gregar.

Kampaň Nevolíš, zaplatíš! si dává za cíl ukázat nadcházející volby do Poslanecké sněmovny (20. a 21. října) jako významnou společenskou událost, na kterou se lidé chystají stejně jako na divadlo, koncert, festival nebo fotbalový zápas a kterou mají prožít se svými přáteli. V pěti krátkých videích komickou formou vyzývá mladé občany, aby k volbám šli a dali o tom vědět svému okolí. Společně s kampaní na sociálních sítích, kterou provází hashtag #jduvolit, byly spuštěny také webové stránky www.jduvolit.cz, na kterých odkazují na předvolebních debaty, programy stran, volební kalkulačku a další materiály, s cílem pomoci nerozhodnutým voličům s jejich rozhodováním.

K volbám chodí pouze polovina mladých lidí

Organizátory přivedly k této iniciativě výsledky mnoha průzkumů, které dokazují, že volební účast celosvětově klesá, a to nejvýrazněji u mladé generace. V posledních letech tento fakt přispěl i u významných národních rozhodnutí. Například u referenda o vystoupení Velké Británie z Evropské unie sice přišlo k volbám 70 % voličů ve věku 18-34 let, ale lidí starších 65 let hlasovalo 93 %, což je o více než třetinu. [2] V prezidentských volbách ve Spojených státech v roce 2016 se rozhodlo nevolit 95 milionů lidí. [3] Mladých lidí ve věku 18-29 let přišlo k těmto volbám pouze 50 %. [4] Pokles volební účasti mladých občanů je zjevný také v kontextu České republiky. V posledních volbách do Poslanecké sněmovny ČR v roce 2013 volilo pouze 60 % lidí. Mladých ve věku 18–29 let pak polovina. [5] Snahou kampaně Nevolíš, zaplatíš! je tento trend v České republice obrátit a pozitivně tak ovlivnit výsledky voleb.

Festival svobody opět probouzí občany

Festival svobody se snaží probouzet veřejnost k občanským aktivitám. Například během loňského Koncertu pro budoucnost, u příležitosti oslav 17. listopadu, rozezněly pražské Václavské náměstí budíky – jako symbolické probuzení občanské společnosti ze spánku. „Loni se nám podařilo přesvědčit desetitisíce lidí, že pasivita a apatie vůči politice není řešení. Nyní chceme vyzvat všechny občany, a především pak mladou generaci, k účasti na těchto volbách. Díky demokratickému zřízení má každý z nás přímý vliv na to, jak volby dopadnou a jakým směrem se Česká republika vydá,“ dodává Jan Gregar.

Festival svobody je platforma spojující jednotlivé akce pořádané různými iniciativami k oslavám Sametové revoluce 17. listopadu. „Každý k tomu přistupujeme trochu jinak, ale všichni se společným cílem. Připomenout lidem důležitost svobody, demokracie a dalších hodnot, které 17. listopad reprezentuje. Těm má tento den patřit. Ne extremismu a politickému populismu,“ dodává Martin Pikous z iniciativy Díky, že můžem.

V současné době probíhá výzva k zapojení dalších měst – loni proběhl program například v Plzni, Brně, Karlových Varech a dalších deseti městech. Iniciativy, které se podílejí na přípravách pražského programu jsou například Díky, že můžem! (Korzo Národní), Iniciativa FÓR_UM (Sametové posvícení), Proti projevům nenávisti (Průvod……), Post Bellum (Ceny Paměti národa), Centrum spolků, studentů a absolventů UK (Uctění památky 17. listopadu na Albertově), Nerudný Fest.cz (Koncert pro budoucnost) a další.

Více informací na www.festivalsvobody.cz či na Facebooku.

———–

1. VIDEO_ NEVOLÍŠ, ZAPLATÍŠ_PHO: https://youtu.be/q4Fr4HXt-To

Událost na Facebooku: JDU VOLIT!

———–

Autor kampaně NEVOLÍŠ, ZAPLATÍŠ!: Festival svobody

Režie: Nina Zardalishvili a Oliver Beaujard

Grafika: Jakub Valášek | Bantu Design


Partneři:
Kampaň vznikla díky podpoře Nadace Karla Janečka a manželů Jiřího a Radany Waldových.

Webové stránky: www.nevoliszaplatis.cz, www.jduvolit.cz

Hashtag: #jduvolit, #nevoliszaplatis